Podpora a organizovaný systém práce s mládežou už priniesli výsledky aj na elitnej úrovni
Ako prví nám tento systém priblížili koordinátor cestnej cyklistiky Martin Riška a športový riaditeľ reprezentácie U23 a elitných žien Jakub Vančo. Dnes pokračujeme s otázkami (O) smerovanými na Michala Rohoňa (MR), koordinátora dráhovej cyklistiky.
O: Opíšte, prosím, podmienky, ktoré majú naši reprezentanti na podporu športovej činnosti priamo zo zväzu...
MR: Odvetvie dráhová cyklistika sa vo svojom poslednom funkčnom období zaviazala naplniť tieto veci: rozšírenie členskej základne dráhovej cyklistiky, podpora reprezentácií juniorov, U23 a v neposlednom rade elite. Od roku 2016 môžeme konštatovať, že uvedený záväzok bol naplnený. Pre porovnanie do roku 2016 vrátane štart reprezentantov na vrcholných podujatiach bola jedna elitná žena. Po roku 2016 najvyššie podujatia obsadzujeme minimálne 3 pretekármi, v kategóriách U23 a junior sa pravidelne zapája množstvo cyklistov spĺňajúcich kritéria účasti v reprezentácií. Od roku 2016 reprezentácia aj vďaka finančnej podpore SZC a projektu solidarity UCI navýšila materiálne zásoby v podobe bicyklov, kolies, spotrebného materiálu, trenažérov, prilieb oblečenia rádovo o 600%. Pravidelne pod vedením trénerov RD realizujeme dve a viac sústredení v roku s cieľom identifikácie potenciálnych reprezentantov v kategóriách mládeže a s cielenou prípravou kategóriou U23 a Elite. Čo nám možno chýba asi najviac, je stabilné navýšenie rozpočtu vzhľadom k tomu, že viac ako 50% vrcholných podujatí musíme absolvovať v zámorí, s čím sú spojené nemalé náklady.
O: Ako sa to zmenilo za posledných cca 4-5 rokov?
MR: Zásadné zmeny sú najmä v stabilnom materiálnom vybavení a najmä početnosti reprezentácie, ktorá cestuje na vrcholné a medzinárodné podujatia. V posledných rokoch registrujeme veľké úspechy v mládežníckej cyklistike. Vrcholom toho je titul majsterky Európy v scratchi, o ktorý sa zaslúžila Nora Jenčušová, ale aj predchádzajúce úspechy na MEJ a U23 (Matúš Štoček a jeho 4. miesto v bodovacích pretekoch juniorov, v Anadii, Martin Chren a jeho 10. miesto v scratchi na MSJ v Montechiari, Tereza Medveďová a jej 4. miesto v scratchi na WU23 Aigle a mnoho iných výsledkov do 10. miesta).
Progres registrujeme aj v seniorskej reprezentácií, čoho výsledkom bola v roku 2017 účasť slovenského muža na MS elite po 9 rokoch (Filip Taragel – scratch) a následne v sezóne 2018 štvorčlenná nominácia na MS v Apeldoorne. Treba povedať, že miestenke na MS predchádza náročný kvalifikačný proces počas sezóny.
V podstate od tohoto momentu obsadzujeme na MS najmenej 3 disciplíny, pričom za štandard môžeme dnes povedať obsadenie 5 – 6 disciplín. Prevahu v tejto kategórií zastávajú naše elitné ženy. Rovnako aj pódiové umiestnenia na medzinárodných podujatiach sú dnes úplnou samozrejmosťou.
O: Aké sú naše podmienky v porovnaní s reprezentáciami z iných krajín?
MR: Dráhová cyklistika, bohužiaľ, vo všetkých aspektoch okrem účasti na vrcholných podujatiach a výsledkoch na nich zaostáva. Samozrejme je to o nastavení priorít jednotlivých národných federácií. Dráhová cyklistika pred rokom 2016 fungovala na princípe jedného cyklistu, čomu sa vtedy prispôsobil aj rozpočet a potreby zabezpečenia. Dnes máme káder širší, a z toho pramení aj väčšia potreba zabezpečenia na všetkých úrovniach. Krôčik po krôčiku sa situácia zlepšuje, aj keď možno tento trend by sme vedeli dobehnúť nárazovým zvýšením podpory odvetvia. Samozrejme je to pohľad odvetvia, ktoré hľadá ideálny stav, musí však zároveň rešpektovať možnosti, ktoré náš zväz má.
O: Ako hodnotíte výsledky našich reprezentantov v porovnaní so svetom?
MR: V posledných rokoch držíme výsledkové umiestnenia na veľmi dobrej úrovni, čo som spomínal už vyššie. Avšak za zmienku stojí takmer s pravidelnou istotou výsledok do 10. miesta z MS a ME žien, čo hodnotím vzhľadom na podmienky oproti svetu, za veľmi vysoký štandard a podčiarkujú to aj ďalšie umiestnenia v rámci poradia ostatných disciplín z vrcholných podujatí.
Na pretekoch nižšej úrovne sú umiestnenia v top 10 samozrejmosťou, rovnako tak aj pódiové umiestnenia. Osobne to pripisujem aj väčšej členskej základni v reprezentácií, z čoho pramení prirodzene konkurenčné prostredie. Máličko možno zaostávame v mužských juniorských kategóriách, avšak je to možno len dôsledkom generačného výpadku.
O: Ako ich hodnotíte v kontexte vývoja slovenských výsledkov tých posledných rokov?
MR: Majú vzostupný charakter a pevne veríme, že aktuálne výsledky budeme dlhodobo skvalitňovať. Možno najväčšie zadosťučinenie by mohla byť úspešná kvalifikácia našich športovcov na olympijské hry.
O: Kde vidíte medzery, slabé stránky výkonov našich pretekárov v porovnaní so svetom?
MR: Dráhovej cyklistike chýba vyššia trénerská odbornosť na domácom území, a tak sme pomaly ale isto nútení siahnuť po odborníkoch zo sveta, ktorí nám môžu priniesť aj nové metódy a tréningové návyky. Postupne pracujeme aj vyššou profesionalizáciou hodnotenia tréningového zaťaženia a informácií zo samotných pretekov vďaka spolupráci a partnerstvu s firmou Verve cyling, ktorá nám dodáva najpresnejšie merače výkonu, a tak sme viac v obraze, čo sa v samotných pretekoch deje a kde sú nedostatky našich cyklistov.
O: Čo podľa vás mohlo byť motiváciou pre športovcov chcieť od seba viac?
MR: Snaha dosiahnuť maximálne úsilie, ktoré je pretavené do významného športového úspechu. Za naše družstvá môžem povedať, že každý nastupuje na štart s veľkým odhodlaním vydať zo seba maximum a siahnuť na čo možno najlepšie umiestnenie.