Historický štart slovenského tímu na prestížnych pretekoch Ázie
Trinásť etáp v celkovej dĺžke takmer 2100km prebiehalo medzi 5. až 18 júlom 2015 na tibetskej náhornej plošine, čím sa tieto preteky označujú po WT podujatiach ako Giro, Vuelta a Tour de France za štvrté najdlhšie a najnáročnejšie podujatie cestnej cyklistiky. Bystrický kontinentálny tím zviditeľnil v štvrtej etape Tomáš Harag, keď spolu s japonským pretekárom Genkom Yamamotom (Nippo-Vini Fantini) vyprovokoval únik dňa.
Preteky pozostávali z piatich rovinatých etáp, štyroch zvlnených a štyroch horských. Sú náročné jednak pre počet dní, slušnú porciu kilometrov, pre vysokú nadmorskú výšku, v ktorej prebiehajú i vysokú rýchlosť. Priemerná nadmorská výška trasy pretekov sa pohybovala na úrovni 2100 metrov nad morom. V piatej, šiestej a siedmej etape sa stúpalo až do výšky takmer 3800m. Pod dvetisíc metrov nad morom sa „kleslo“ až v desiatej etape. Jediný voľný deň mali pretekári po 9. etape.
Za CK Banská Bystrica na pretekoch štartovali Lukáš Bátora, Miroslav Debnár, Ivan Víglaský, Tomáš Harag, Jakub Vančo a Martin Fraňo. Celú porciu 2100km úspešne zvládli Miro Debnár a mladučký Tomáš Harag. Ten si za svoj únik vo štvrtej etape vyslúžil verejnú pochvalu prítomného športového riaditeľa Lampre-Meridy. Štvrtá etapa síce patrila medzi rovinaté, pretekalo sa však vo výške 3200m, 5 stupňoch Celzia sprevádzaných dažďom a silným vetrom. Hoci bol nakoniec únik dostihnutý a pelotón sa neskôr vďaka vetru rozbil na mnohé menšie skupiny, tých stodvadsaťkilometrov sa farby slovenského kontinentálneho klubu zapísali do tohtoročnej histórie etapy.
Najvyrovnanejší výkon podal na pretekoch Tour of Qinghai Lake Miro Debnár, ktorý z pôvodného počtu 150 cyklistov skončil osemdesiaty deviaty v celkovom poradí. Ivana Víglaského zastavil limit v deviatej etape, Martina Fraňa a Lukáša Bátoru nepustil ďalej po šiestej kráľovskej etape. S vysokou nadmorskou výškou a tempom mal problémy vyrovnať sa Jakub Vančo, ktorý skončil počas tretieho dňa. To už na štarte z podobných dôvodov chýbali aj pretekári Lampre Meridy, Meridiany či Southeastu. „Išlo sa vysoké tempo, hneď prvá etapa mala priemernú rýchlosť 48,7km/hodinu. Aj kopcovité etapy vo výške nad 3500 metrov sa išli pri priemernej rýchlosti 42 či 44km/h,“ priblížila preteky Lívia Hanesová, športová riaditeľka výpravy. „Jediná etapa, pri ktorej klesla priemerná rýchlosť pod 40km/h bola kráľovská siedma etapa, ktorá merala 190km, nemala kúska roviny a cyklisti počas nej nastúpali vyše 3400m. To všetko sa odohrávalo vo výškach, na ktoré v našej krajine nie sme zvyknutí,“ dodala Hanesová.
„Je to pre nás veľká skúsenosť a zároveň prestíž získať pozvánku na takéto podujatie. Patrí suverénne k najväčším a najťažším v histórii nášho klubu. Organizáciou sa dá prirovnať pretekom Okolo Kalifornie, na ktorých pravidelne štartuje aj Peter Sagan,“ priblížil Tour of Qinghai Lake Martin Fraňo, manažér a pretekár CK Banská Bystrica. „Hoci sme už v minulosti absolvovali preteky vo vyšších polohách, tentokrát sme mali na aklimatizáciu iba dva dni. Z pôvodnej nominácie 7 pretekárov som chcel, aby traja-štyria dokončili, získali nejakú prémiu, prípadne sa ukázali v úniku. Tradične vyrovnane išiel Miro Debnár. Ivan, Lukáš a ja sme doplatili na krízu v kopcovitých etapách, čo pri limite 12% v horských a 8% v rovinatých etapách nebola šanca zvládnuť. Ak by sme mali o jedného – dvoch pretekárov v cieli viac, spokojnosť by na mojej strane bola vyššia. Verím však, že skúsenosti, ktoré sme tu získali a pretekanie vo vysokej nadmorskej výške budeme môcť využiť na Tour de Guadeloupe a iných podujatiach, ktoré nás čakajú,“ dodáva Martin Fraňo.
Katarína Ďurková, Martin Fraňo